Onafhankelijk tijdschrift voor en door studenten Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Gent
Onafhankelijk tijdschrift voor en door studenten Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Gent

“We draaien de beste muziek, duh!”

“We draaien de beste muziek, duh!”
Door Sam Ooghe op 4 april 2016
Linde Merckpoel is StuBru in hart en nieren
DILEMMA: Je lijkt al zo lang in de radiosector te zitten dat we wel eens durven vergeten dat je nog maar 32 jaar bent. Hoe komt het dat jij zo vroeg en natuurlijk in de industrie gerold bent? Wat maakt jou zo speciaal?
Linde Merckpoel: “Goh, mijn grootste kwaliteit is dat ik vooral graag babbel (lacht). En daarnaast entertain ik gewoon graag mensen; het is de combinatie van die twee die van mij een geknipte presentatrice maken, denk ik. Maar ik ben er zeker van dat mijn sterke punten minder belangrijk zijn bij andere presentatoren; elke radiomaker heeft zijn eigen stokpaardjes. Kijk naar mensen als Kirsten Lemeire of Xavier Taveirne : zij doen het anders, maar zeker niet minder goed dan ik. Het hangt af van je doelpubliek, zender, programma-uren, enzovoort.”
DILEMMA: Jouw zender is en blijft Studio Brussel. Wat maakt StuBru zo succesvol?
“StuBru kenmerkt zich vooral door haar edgy karakter, vind ik, en we draaien natuurlijk ook de beste muziek van alle zenders (lacht). Iets objectiever heet dat ‘alternatieve muziek’. Maar goed, ‘beter’ dan pakweg Radio 1 zijn we niet, natuurlijk. Vrijdag (Linde verwijst naar de aanslagen in Parijs die net plaatsgevonden hadden, nvdr.) heb ik bijvoorbeeld meteen Radio 1 opgezet, omdat ik weet: op deze zender moet ik nu zijn voor correcte en snelle informatiebedeling. Het is goed dat we allemaal onze specialiteiten hebben, bij ons is dat alternatieve, edgy content.”
“Maar goed, het is niet interessant om voor drie mensen en een paardenkop alternatieve radio te maken; we zijn niet niche, wél anders, wat niet gemakkelijk is in een radiospectrum waarin alles dicht tegen elkaar ligt. Je merkt het verschil vooral ’s morgens en ’s avonds, wanneer presentatoren als Siska aan het woord zijn; zo’n taal, zulke tongue-in-cheeks, dat is vintage StuBru.”
DILEMMA: Krijgen jullie veel vrijheid of wordt er veel opgelegd van bovenaf?
“Dat valt heel goed mee bij ons, vooral omdat onze teams StuBru heel goed aanvoelen. We weten wat de zender vertegenwoordigt, welke toon we het best hanteren, wie we bereiken en willen bereiken. Daardoor mogen we ons eigen goesting doen.”
DILEMMA: Krijgt zelfs meesterprovocateur Gunther D. geen restricties?
“Niémand heeft iets te zeggen aan Gunther D.. Hij presenteert nu ook niet om zes uur ’s avonds, maar goed, hij krijgt toch een volledige carte blanche."
DILEMMA: Jullie blijven in veranderende tijden steevast twaalf procent van het luisteraandeel claimen, waarvan het grootste deel jonge mensen zijn. Gaan jullie als zender nog meer inzetten op sociale media om die groep te bereiken, zoals jij ook doet met je filmpjes?
“Creatief zijn via die moderne domeinen heeft sowieso zijn waarde, want zo bereiken we de Studio Brusselaar op een andere manier dan radio. Heel veel mensen associëren zich met het concept ‘Studio Brussel’ en voelen zich een deel van de clan zonder actieve luisteraar te zijn; wist je dat vijf procent van de mensen die zich Studio Brusselaar noemt nooit naar de radio luistert? Ik vind dat erg veel. Via sociale media kunnen we die groep aanspreken en uitbreiden. Het is zeker een surplus.”
DILEMMA: De besparingen vliegen de VRT om de oren. Is ook Studio Brussel ten dode opgeschreven?
“(voorzichtig) Voorlopig lijkt StuBru gespaard (top lol Linde, nvdr.) te blijven van de grootste besparingen. Pas op, we worden wel onrechtstreeks beperkt, want de VRT wordt in zijn geheel aangepakt. Om maar een voorbeeld te geven: het Kostuumfonds, een prachtige en historische verzameling van alle soorten kostuums en kledij, moet serieus inleveren. Voor die filmpjes die je al aanhaalde is dat de kern. Om negen uur moeten we maar een dwaas idee geven en een uur later staat Annie al klaar met de perfecte outfit. Het schrappen van de lokale afdelingen van Radio 2 vind ik ook een serieuze aderlating: luisteraars hebben die kleine, regionale verhalen nodig. Ik denk dat het belang van die stations onderschat werd.”
“Ik hoop op Gatz’ bezorgdheid. Een sterke openbare omroep is cruciaal en als je kijkt naar onze omringende landen, moet je concluderen dat de VRT relatief goedkoop werkt. Wij zijn kwalitatief en vrij efficiënt.”
DILEMMA: Daar spreken wij ons niet over uit, als apolitiek studentenblad. Bedankt, Linde!
Sam Ooghe
Over de auteur
Scriptor 2015-2016. Over het algemeen ben ik een eikel, maar ik kom er altijd wel mee weg. Ik draag mijn pet achterover. Kan wel niet skaten.